Důlní nakladač PPN-1S
Oblast využití
Důlní přehazovací nakladač PPN – 1S je využíván jako nakladač rozpojené horniny při ražení důlních děl v kamení a uhlí. Používá se jako součást komplexu s vrtacími jednotkami.
Nakladač přemisťuje horninu do důlních vozů, na hřeblový nebo pásový dopravník, případně jiné používané dopravní zařízení.
Nakládání je prováděno z kolejové tratě, po níž je nakladač přemisťován. Minimální výška pro použití nakladače PPN – je 2,3 m, vztaženo k hlavě kolejnice.
Princip fungování
Nakladač je poháněn stlačeným vzduchem.
Ze vzdálenosti přibližně 0,5 m najíždí nakladač se spuštěnou lopatou do rozpojené horniny. Jakmile se lopata dostatečně zaboří do materiálu, což je podporováno natřásáním lopaty, začne se za pomoci řetězu zvedat. Zvedací rychlost lopaty se během zvedání zvyšuje, čehož je dosaženo jednak odvalovací křivkou horní části lopaty a za druhé navíjením řetězu na řetězovou kladku v závitech na sebe na stále větší průměr kladky.
V okamžiku nejvyšší rychlosti, kdy je lopata nad vozíkem nebo násypkou, narazí lopata na pružiny příčníku tvořící doraz a obsah materiálu se vysype z lopaty. Při zvedání lopaty nakladač současně odjíždí od hromady, aby se lopata mohla opět vrátit do své původní nabírací polohy a znovu najet do materiálu. V případě, že se nakládá materiál po stranách kolejí, je nutno před najetím do materiálu vychýlit korbu nakladače pootočením okolo vertikální osy tak, aby lopata zabírala do strany. Vrácení korby do původní polohy se děje samočinně při zvedání lopaty.
Důlní přehazovací nakladač PPN – 1S je sestaven z pojezdového ústrojí s motorem pojezdu, tělesa nakladače, pracovního ústrojí (lžíce), motoru pro zdvih lžíce a natáčení tělesa nakladače. Oba motory jsou pneumatické, každý z motorů je ovládán samostatným ovládacím prvkem.
Pro zvětšení šířky záběru při nakládání je horní část nakladače řešena tak, že se může natáčet do stran.
Nakladač je vybaven samočinným mazacím zařízením zajišťujícím mazání pneumatických rozvaděčů a rozdělovače pneumatických motorů.
Zuby a náběrová hrana lžíce jsou za účelem zvýšení životnosti navařeny otěruvzdorným tvrdokovem.
Technická data
Výkonové parametry | |
---|---|
Nakládací výkon | 75 m³/hod |
Obsah lžíce | 0,25 m³ |
Šířka záběru | 2200 mm |
Rychlost zdvihu | 0,97 m/s |
Hloubka úklon díla max. | 6° |
Velikost nakládaných kusů horniny max. | 300 mm |
Pohon | 2 vzduchové pístové motory |
Světlost přívodní hadice | DN 40 |
Motor | |
Výkon | 9-11 kW |
Přípustný pracovní tlak | 0,4 – 0,5 Mpa |
Spotřeba vzduchu | 900 m3/hod |
Vnější rozměry | 410 x 425 x 380 mm |
Hmotnost | 95 kg |
Podvozek | |
Rozchod kolejí | 900 / 750 / 600 mm |
Rozvor kol | 846 mm |
Rychlost pojezdu | 0,97 m/s |
Výkon motorů | 22 kW |
Rozměry a hmotnost stroje | |
Délka se spuštěnou lžící | 2270 mm |
Délka se zdviženou lžící | 1460 mm |
Šířka se stupačkou | 1320 mm |
Šířka bez stupačky | 1150 mm |
Výška v transportní poloze | 1300 mm |
Výška se zvednutou lžící | 2250 mm |
Hmotnost stroje | 3800 kg |